500-700 blitz

Probably should have translated this to English : done Scuse my (Google) english
I'm relatively beginner and a pretty poor chess player but I persevere - let's say I've never been to a chess club or take any lessons. I have been playing assiduously for a year. Also I run in blitz 5 minutes between 500 and 700. I noticed, unbelievably but true, that the players between 500 and 600 in blitz are very often stronger (in our levels of relative beginners of course) than those between 600 and 800. Thus, when I am not in form and that I go back down in limbo of the classification, flirting with the 490 elo, I have all the difficulties in the world to go up and I am frequently dismantled by players with elo of 530-550… whereas at the moment for example, I hold up fairly well around 650, sometimes beating players over 800… moreover much less twisted than some 550… Maybe that means there isn't a crazy difference between an elo rating of 550 and an 800 on Chess? Or maybe a player between 700 and 800 will be more elegant and less hung up and will be more willing to give up with a consequent loss of material? While a 550 player will know better who he is in front of (a scorch like him 🤣) and therefore continue until the opponent’s fatal blunder? These are some pretty darn questions, because the fun - above all - is the game ... but these are the thoughts that I have had while playing ... Second thought on the leaderboards: I discovered Lichess before Chess.com. I parry with an elo of 1050 in blitz ... I know the system is vastly different but losing 400 points or even 500 sometimes compared to the other site is very scary and it takes a blow to morale ... Here is a testimonial in the form of questions because I am sure I am not the only one to have noticed this at our small levels but it is rare to read it on the forums: - Are the 500/600 formidable players largely underestimated? - have you noticed a loss of 400 to 500 lichess points towards Chess?
If you need help, please contact our Help and Support team.
Je suis relativement débutant et joueur plutôt médiocre mais je persévère 😃 disons que je n’ai jamais fait partie d’un club ou pris de cours. Je joue assidûment depuis un an. Aussi je tourne en blitz 5 minutes entre 500 et 700.
J’ai remarqué, chose incroyable mais vraie, que les joueurs entre 500 et 600 en blitz sont bien souvent plus redoutables (dans nos niveaux de relatifs débutants s’entend) que ceux entre 600 et 800. Ainsi, quand je ne suis pas en forme et que je redescends dans les limbes du classement, flirtant avec les 490 elo, j’ai toutes les peines du monde à remonter et je me fais fréquemment démonter par des joueurs ayant des élis de 530-550… alors qu’en ce moment par exemple, je me maintiens assez bien vers 650 en battant parfois des joueurs de plus de 800… d’ailleurs bien moins retord que certains 550…
Peut être cela veut dire qu’il n’y a pas une différence dingue entre un classement elo de 550 et de 800 sur Chess ? Ou alors peut être qu’un joueur entre 700 et 800 sera plus élégant et moins raccroc et abandonnera plus volontiers avec une perte de matériel conséquente ? Tandis qu’un joueur de 550 saura mieux qui il a en face (une brêle comme lui 🤣) et donc poursuivra jusqu’à la gaffe fatale de l’adversaire ?
C’est des questions un peu connes certainement car le plaisir - avant tout - c’est le jeu… mais c’est des réflexions que je me suis faites en jouant…
Deuxième réflexion d’ailleurs sur les classements : j’ai découvert lichess avant Chess.com. J’y parade avec un elo de 1050 en blitz… je sais que le système est largement différent mais perdre 400 points voire 500 parfois par rapport à l’autre site c’est bien flippant et ça fiche un coup au moral…
Voilà un témoignage en forme de questions car je suis sûr de n’être pas le seul à avoir remarqué ça à nos petits niveaux mais c’est rare de le lire sur les forums :
- les 500/600 sont ils de redoutables joueurs largement sous estimés ?
- avez vous constaté une perte de 400 à 500 points de lichess vers Chess ?
Bonne soirée.